Ogólna

Co zamiast kostki brukowej? Przegląd tańszych rozwiązań

Kostka brukowa to rozwiązanie gwarantujące stabilność podłoża, aczkolwiek jest ono dość drogie. Mimo to jest to jeden z najczęściej spotykanych materiałów na podjazdach, zarówno tych prywatnych, jak i należących do różnego rodzaju przedsiębiorstw. Kostka brukowa to nawierzchnia bardzo powszechna, ponieważ trudno o bardziej nowoczesną i elegancką estetykę. Dziś odpowiemy sobie jednak na pytanie: czego można użyć zamiast kostki brukowej do wykonania podjazdu do garażu?

Jaki powinien być podjazd garażowy?

Podjazd do garażu powinien być utwardzony, tak aby można komfortowo dojechać do miejsca postojowego. Ponadto, powierzchnia podjazdu powinna być równa i wytrzymała na tyle, aby była odporna na wieloletnie obciążenia związane z przejeżdżającymi po niej pojazdami. Warto wiedzieć także, że im prostszy podjazd, tym mniej materiału będzie potrzeba i tym tańszy będzie. Do tego podjazd powinien być na tyle szeroki, aby zapewniać możliwość manewrowania – minimalna szerokość to 3 m, natomiast zalecana maksymalna to 6 m.

Podjazd do garażu powinien być także dopasowany do estetyki i kolorystyki otoczenia.

Co zamiast kostki na podjazd?

Alternatywą dla kostki brukowej mogą być płyty betonowe, panele PCV, żwir oraz płyty solarne.

podjazd z płyt betonowych

Płyty betonowe

Ciekawą alternatywą dla popularnej kostki brukowej są betonowe płyty ażurowe i stemplowane. Beton dekoracyjny cieszy się coraz większą popularnością i często można go spotkać w otoczeniu domu. Beton stemplowany powstaje za pomocą specjalnych form, dzięki temu dostępne są one w różnych kształtach. Płyty te są trwałe i odporne na szkodliwe warunki atmosferyczne. Najczęściej można trafić na płyty w kolorze szarym, grafitowym, czerwonym i żółtym. Nawierzchnie z betonu idealnie współgrają z nowoczesną architekturą.

Płyty ażurowe mogą również być wykorzystywanie do umocnienia skarp i zbiorników wodnych. Należy pamiętać, że wykonanie łuków i zaokrągleń z płyt ażurowych wymaga dużego nakładu pracy i dużej ilości materiału.

Na koszt takiej nawierzchni wpływają 3 czynniki: wielkość podjazdu oraz format i rodzaj płyt. Na podjazdy do garażu potrzebne będą płyty z betonu o grubości co najmniej 10 cm.

Panele PVC jako materiał zamiast kostki brukowej

Panele PVC są niezwykle trwałe, odporne na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych (zarówno na mróz, jak i wysokie temperatury) i na duże obciążenia. Panele te są równie wytrzymałe co kostka brukowa. Kolejną zaletą paneli PVC jest łatwość ich układania oraz możliwość wypełnienia ich kolorowym kruszywem lub można je obsiać trawą. Co więcej, elegancko prezentują się na podjeździe. Natomiast ażurowe płyty PVC najczęściej wykorzystywane są jako nawierzchnia wokół domu: nie tylko podjazdu, ale także jako nawierzchnia ścieżek i parkingów. Na rynku dostępne są obrzeża ogrodowe, które idealnie współgrają z panelami PVC.

Panele PVC można kłaść bezpośrednio na zagęszczonym gruncie, ale jednak zalecane jest zastosowanie podbudowy. Zarówno kostki z betonu, jak i z PVC o budowie ażurowej można wypełniać trawą lub kruszywem.

podjazd żwirowy

Tani podjazd wykonany ze żwiru

Najtańszą opcją na wykonanie podjazdu jest użycie kruszywa. Aby zrobić tani podjazd ze żwiru, kluczowy jest wybór kruszywa. Najważniejsze, aby nie był to żwir rzeczny, gdyż ten rodzaj kruszywa składa się z gładkich elementów, które rozsypują się na boki i szybko niszczeją. W związku z tym nie będzie on zapewniał odpowiedniej przyczepności i stabilności. Kruszywo musi być nieregularne, a żwir powinien mieć ostre krawędzie – wtedy jest pewność, że materiał się zaklinuje i zagęści.

Szczególnie polecane są kruszywa:

  • Wapienie dewońskie. Podjazd z wapieni będzie miał barwę szaro-niebieską. Wapienie są niewrażliwe na skrajne warunki pogodowe i upływ czasu.
  • Grys dolomitowy. Podjazd żwirowy z dolomitów będzie miał kolor popielato-żółty.
  • Granity. Tłuczeń granitowy jest odporny na ściskanie i mróz, odznacza się niską ścieralnością i nasiąkliwością, jest niepodatny na uszkodzenia mechaniczne.
  • Grys porfirowy. Porfiry posiadają chropowatą, antypoślizgową powierzchnię. Co więcej, przez długie lata zachowują brązowo-różowy kolor. Porfiry charakteryzują się dużą odpornością na zabrudzenia.
  • Bazalt. Bazalt to kruszywo bardzo twarde, niewrażliwe na miażdżenie i ścieranie.
  • Sjenit. Sjenit jest niezwykle odporny na mróz i charakteryzuje się niską nasiąkliwością.

Podjazd zrobiony ze żwiru powinien składać się z kilku warstw kruszywa, różniącego się frakcją. Najniższa warstwa to tłuczeń, następnie kładzie się surowiec o coraz mniejszym uziarnieniu. Ostatnią warstwą powinien być drobny grys lub żwir o średnicy nie większej niż 2-8 mm. Aby zrobić podjazd ze żwiru, należy pamiętać, żeby żwir układać tak, aby powstały spadki poprzeczne. Zapobiegnie to rozmiękaniu podłoża i powstawaniu kolein. Polecane jest zastosowanie geowłókniny, która zapobiega mieszaniu się surowca z gruntem i hamuje wzrost roślin.

Największymi zaletami żwiru jest przystępna cena materiału i niewielki nakład pracy. Aczkolwiek, warto wiedzieć, że choć podjazd zrobiony z kruszywa jest w miarę trwały, podczas długotrwałych deszczów lub wiosennych roztopów kruszywo może ulec rozmiękczeniu. Do tego trzeba liczyć się z faktem, że co kilka lat trzeba będzie dosypywać żwiru. Warto też co jakiś czas taką nawierzchnię z kruszywa zagrabić.

Projekt płyt PV jako jedno z najnowocześniejszych rozwiązań

Płyty solarne PV to rozwiązanie jeszcze będące na etapie projektu. W przyszłości płyty te mają być stosowane jako nawierzchnia nie tylko podjazdów, ale także chodników, ulic i autostrad. Głównym zadaniem płyt PV będzie produkcja energii naturalnej. Płyty te będą również niezwykle odporne na długotrwałe obciążenia.

Podsumowanie

Decydując się na tani podjazd wokół domu, najważniejsze jest, aby wybrać materiał, który będzie wytrzymały i z biegiem czasu nie straci swoich właściwości. Na rynku pojawiają się również zupełnie nowe rozwiązania, które stanowią ciekawą alternatywę dla często nadużywanej kostki brukowej.